1. Turbosprężarki po regeneracji oraz nowe - 10 lat doświadczenia

Turbosprężarki

Turbosprężarka jest elementem silnika, który powstał w wyniku wielu lat pracy nad poszukiwaniem kompromisu pomiędzy zwiększeniem mocy silnika a obniżeniem jego wagi i zmniejszeniem zużycia paliwa. Jego konstrukcja pozwala na zwiększenie ciśnienia powietrza wpadającego do silnika przez wykorzystanie energii wydalanych spalin.

Budowa i działanie turbosprężarki

Turbosprężarka dzieli się na dwie kluczowe części: turbinę i sprężarkę zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe skierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki temu do każdego cylindra trafia więcej tlenu, umożliwiając spalanie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika.

Ochrona turbosprężarki

Turbosprężarka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem narażonym na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. Wirniki turbiny kręcą się z prędkościami dochodzącymi do 200 000 obr/min, a w silnikach benzynowych przepływające spaliny osiągają temperaturę około 900`C. Tak ekstremalne warunki pracy wymagają stosowania odpowiednich środków smarnych. Należy zatem bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.

Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę:

- używać tylko olejów najwyższej jakości,

- po uruchomieniu silnika należy chwilę rozgrzać go na biegu jałowym aby olej silnikowy dotarł w każdy jego zakątek, a w szczególności do turbiny,

- chcąc cieszyć się wieloletnią sprawnością turbiny nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokości obrotów silnika. Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym,

- regularna wymiana filtra powietrza zapobiega dostawaniu się  z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny,

- należy często sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki - zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny lub zatarcia silnika. 

 

Problemy turbosprężarek zaczynają się przy różnych przebiegach. Najważniejszym i najbardziej odczuwalnym objawem uszkodzonej turbiny jest znaczny spadek mocy silnika oraz charakterystyczny, głośny gwizd. Co zrobić by nie narażać się na koszty związane z wymianą? Kluczem jest prawidłowa eksploatacja.

Turbosprężarka ma za zadanie sprężyć powietrze przed kolektorem dolotowym, co pozwala na większe doładowanie silnika i tym samym zwiększenie mocy.

Turbosprężarki możemy podzielić na dwie grupy:

1) ze zmienną geometrią łopatek, 

2) standardowe bez VNT (zmiennej geometrii).

Pierwsze są bardziej wydajne, generują większą moc, natomiast drugie są mniej zawodne. Istnieje również kategoria sprężarek, określana mianem kompresorów, które napędzane są przez sam silnik - najczęściej za pomocą paska klinowego.

Awarie turbosprężarek nie zależą od przebiegu, najczęściej samochody przejeżdżają bezproblemowo ok. 200 tys. km. Ocena stanu turbiny nie jest łatwa. Pierwszą dla nas wskazówką, że coś z nią nie tak, jest wyraźnie głośniejsza praca przypominająca gwizdanie. Następnie możemy zaobserwować większe zużycie oleju silnikowego oraz spadek mocy silnika. Podwyższone zużycie oleju można określić po kolorze spalin (niebieskie oznaczają, że auto zużywa olej). Skutecznym sposobem na sprawdzenie turbosprężarki jest pomiar ciśnienia doładowania wykonany w specjalistycznym warsztacie.